گردشگری در دوره پس از جنگ های جهانی یکی از پویاترین و بخش های درحال توسعه اقتصاد جهان محسوب می شود. این صنعت در سطح جهانی رتبه چهارم و یا به روایتی از اندیشمندان رتبه دوم در بین مهم ترین صنایع صادرات کالا و خدمات را به خود اختصاص داده است. به همین دلیل بسیاری از اندیشمندان، گردشگری را به عنوان یک صنعت می شناسند. جهانگردی به عنوان یک صنعت دارای یک ویژگی اساسی است که باعث ایجاد تفاوت با سایر صنایع می شود آن هم نقاط تولید و مصرف به صورت مکانی همزمان است. یکی دیگر از خصوصیات اساسی و مهم گردشگری، ارتباط آن با جهانی سازی در بسیاری از بخش های تولیدی و در زمینه کالاها و خدمات است. این روش می تواند به رشد اقتصادی در مناطقی که توسعه یافته کمک می کند و همزمان می تواند ازنظر جغرافیایی ثروتی که ایجاد می شود، پراکنده کند. در طول ماههای اخیر بحرانی با عنوان شیوع ویروس کرونا منجر به ایجاد موانع و مشکلاتی در جهت حضور مسافران در مراکز گردشگری و تعطیلی تمامی زنجیره خدمات گردشگری اعم از اقامت، غذا و نوشیدنی، تفریحی و سرگرمی، حمل ونقل و خدمات مسافرتی در سراسر جهان شده است. کسب و کارهای حوزه گردشگری که یکی از موتورهای اشتغال و رشد و به عنوان صادرات نامرئی محسوب می شوند، در این وضعیت پیش آمده عملا تعطیل شده و به عبارتی چرخ این صنعت اشتغال زا نیز متوقف شده است و واحدها و فعالیت های فراوانی در زنجیره وابسته به آن (ازجمله اقامت، حمل ونقل، غذا و خوراک، مجتمع های تفریحی و سرگرمی و سایر واسطه های بالادستی و پایین دستی) آسیب دیده و حتی در بخشی از این مراکزکارکنان آنها کار خود را از دست داده اند. این امر باعث ایجاد رکود و سیر قهقرایی صنعت درحال توسعه و بزرگ گردشگری در سطح جهان می گردد. در اینکه ویروس کرونا تاثیرات اساسی در مسائل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، گردشگری، مذهبی، سیاسی و امنیتی کشورهای مختلف جهان گذاشته است شکی نیست ، اما شدت و ضعف هایش ممکن است در کشورهای مختلف متفاوت باشد. رکودی که در شرایط اقتصادی بین المللی رخ داده تبعاتش را هنوز به خوبی نشان نداده است. بحرانی که اقتصاد کل دنیا را تحت تاثیر قرار داده و تاثیراتش بر اقتصاد کشورها تقریبا در هر نقطه ای از جهان مشهود است و هیچ کشوری نمی تواند به صورت مستقل به لحاظ اقتصادی مسائلش را حل کند و پیش ببرد و در این میان یکی از بخش هایی که در این دوره آسیب جدی دیده صنعت گردشگری است. ویروس کرونا یا کووید ۱۹ مهمان ناخوانده سال ۲۰۲۰ جهان که با ظهور خود همه چیز را در دنیا دگرگون کرد. فعالیتهای اجتماعی، اقتصاد جوامع، سبک زندگی مردم و بسیاری از چیزهای دیگر تحت تاثیر کرونا قرار گرفته و شکل دیگری پیدا کرده است.کرونا و درگیری جهانیکرونا، ویروسی است که از یک شهر بزرگ در مرکز چین آغاز شد و به طور شگفتانگیزی اکثر کشورهای جهان را درگیر خود کرد. متاسفانه کشور ایران نیز از این امر مستثنی نبوده و کماکان این بیماری در ایران جولان میدهد و همه شهرهای کشور را درگیر خود کردهاست. شیوع اجتنابناپذیر این ویروس تا آنجا ادامه پیدا کرده که با گذشت ماهها بسیاری از موسسات و مراکز آموزشی، مکانهای فرهنگی و دربخشی نیز اماکن گردشگری و تفریحی را به تعطیلی کشانده است .البته این شرایط تنها مختص ایران نبوده و شیوع گسترده این ویروس که از ویژگیهای منحصربهفرد آن نیز هست، همه کشورهای جهان را به حالت آمادهباش درآورد و صنعت گردشگری اکثر کشورهای جهان را با چالش جدی مواجه کرد. ورود این ویروس به ایران نیز با پایان سال مقارن شده بود و اثرات منفی را با خود به همراه آورد که قطعا شامل حال صنعت گردشگری نیز شد.حال بد صنعت گردشگریالبته از شرایط کنونی کشور به دلیل شیوع کرونا که بگذریم، به طور کلی صنعت گردشگری ایران در نیمه دوم سال ۹۸ بنا به دلایل زیادی روزهای بدی را سپری کرد و اینک شیوع این بیماری مسری، مزید بر علت شده است.ضمن اینکه، آنچه دستاندرکاران صنعت گردشگری در سرتاسر جهان را با نگرانی مواجه میکند اظهارات مرکز اطلاع رسانی اقتصادی هوشمند است که خاطر نشان میکند شیوع کرونا ویروس وجهش های مختلف آن و نگرانیهای ناشی از آن، کماکان ادامه داشته و این موضوع باعث خواهد شد، بسیاری از گردشگران سفر خود را برای مدت نامعلومی به تاخیر بیندازند.خوشبختانه صنعت گردشگری ایران با ایجاد وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی جان تازهای گرفت در حالی که به صورت مداوم در معرض تبلیغات منفی رسانههای خارجی قرار داشت ، به گونهای که علیرغم اینکه ایران مقصدی ارزان است، اما تبلیغات منفی علیه کشور باعث شد تا مسافرانی که ایران را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب میکنند، احساس امنیت نداشته باشند.به تدریج با برنامهریزیهای مناسب توسط وزارت جوان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اوضاع این صنعت در کشور ایران وضعیت بهتری پیدا کرد. البته این روند رو به رشد ادامه داشت تا اینکه شیوع بیماری کرونا در جهان و ایران صنعت گردشگری کشورمان را ضربه فنی کرد و این صنعت را با چالشی جدی مواجه کرد ، البته این نگرانیها تنها مربوط به ایران نبوده و در سطح جهانی این چالش بوجود آمد .حال باید به این نکته توجه کرد که ممکن است سفر کردن به دلیل قرار گرفتن افراد در شرایط آب و هوایی منطقه مبدا و قرار گرفتن در محیطهای گوناگون مسافران را بیشتر مورد تهاجم ویروسها قرار دهد. اما نکتهای که در این میان امید را در دلهایمان زنده نگه میدارد این است که با رعایت نکات بهداشتی اولیه به راحتی میتوان از ابتلا به این بیماری جلوگیری کرد.گرچه همه مسوولان و دستاندرکاران مربوطه بارها و بارها اعلام کردهاند که حتی المقدور از انجام سفرهای غیر ضروری اجتناب کرده و برای سلامتی خود و دیگران سعی کنید در منزل بمانید. اما اگر سفر کردن برایتان موضوعی اجتناب ناپذیر است، بهتر است با داشتن اطلاعات کافی از این ویروس و فراگیری راههای پیشگیری از ابتلا به آن تا جای ممکن از سلامتی خود و عزیزانتان محافظت کنید.کنترل این ویروس به دلیل پنهان بودن مدت ابتلای فرد به آن، به سختی امکانپذیر است و همین موضوع نکتهای است که نگرانیهای زیادی را پیرامون آن ایجاد کردهاست ، زیرا احتمال دارد بسیاری از مسافران که به شهرهای مختلف سفر میکنند بدون آنکه خودشان بدانند ناقل این بیماری باشند. بنابراین، رعایت نکات بهداشتی هم بر مسافران و هم بر کسانی که ساکن شهرهای توریستی هستند بیش از پیش لازم و ضروری به نظر میرسد.
همیشه برای اطرافیان ما و یا خودمان زمان هایی پیدا می شود که خودمان متوجه نمی شوی ...
گردشگری در دوره پس از جنگ های جهانی یکی از پویاترین و بخش های درحال توسعه اقتصاد ...